The Flying Dutchman

The Flying Dutchman: een inspiratieve poging tot vrij wording

The Flying Dutchman is opgebouwd uit 5 doeken (zeilen) en geïnspireerd door Verschijning van J. Slauerhoff.
Doek 1 140 x 70 cm Bending Figures (!) Doek 2 140 x 100 cm Bending Figures (2) Doek 3 120 x 180 cm Flying Dutchman Doek 4 120 x120 cm Waves and tide (1) Doek 5 100 x100 cm Waves and tide (2).
De doeken worden in genoemde volgorde na elkaar opgehangen over een muur van 3,5 tot 5 m , al naar gelang de tussenruimten tussen de verscheidene doeken. Dit heeft te maken met de onderliggende spanning die genoemde tussenruimten daarmee creëren.
Wanneer de expositieruimte groot genoeg is kunnen de werken, indien er voldoende daglicht aanwezig is, ook op de grond tentoongesteld worden en zo de stolling van het eeuwige aspect van de zee verbeelden.
Verschijning van J. Slauerhoff refereert in se naar de mythe van de vliegende Hollander. Dit is het eeuwige verhaal dat we in vele religies en esoterische verhandelingen telkens terugvinden: de tocht van de ziel naar uiteindelijke verlossing. Het stoppen van het voortdraaiende wiel van oorzaak en gevolg. Het verhaal van schuld en boete, resulterend in de verlossing van de ziel. Het antwoord is al gegeven door de grootste leraren en Jezus: De tocht naar binnen. 'Het koninkrijk Gods is in u'. Nu de oude tijd met haar ingesleten gewoontes langzaam moet wijken voor een nieuwe , meer sprankelende en intermenselijke energie waar we geen plaats meer willen inruimen voor onwaarheden, kan de kunstenaar met een enorm uitgebreid pallet van uitdrukkingsvormen weer opnieuw een belangrijke rol gaan spelen in de ervaringen die mensen willen opdoen.
Net zoals de grote revolutie die het eerste verschijnen van het abstract expressionisme teweeg bracht in de harten van kunstenaars en degenen die deze kunst gingen waarderen vanaf het midden van de vorige eeuw.
In deze naoorlogse periode, die bol stond van grote verwachtingen, wisten de abstracten als geen ander te verwoorden wat er in de mensen leefde die een daadwerkelijke verandering in de wereld nastreefden. Ik meen dat we hierbij geholpen moeten worden door machten die groter zijn dan wij en ons edele streven. In onze , wat latere tijd, zijn de goden ons gunstig gezind en kunnen de mens en de wereld enorme positieve veranderingen verwachten. Tenminste, wanneer we de esoterici willen geloven, die dit beweren.
The Flying Dutchman is een werk dat vanwege zijn grootte en expressiviteit verwijst naar de enorme potentialiteit die in de mens verborgen ligt. Verborgen omdat we telkens opnieuw op het toppunt van ons kunnen en expressiviteit, te buiten gaan aan foutieve beslissingen, wreedheid en gebrek aan verantwoordelijkheidsgevoel.
De geschiedenis van de kunst daargelaten, kunnen de ervaringen van vele volken en de uitgeroeide diersoorten hiervan helaas getuigen. Nu Nederland opnieuw door liberalen van de oude school en kortzichtige materialisten bestuurd wordt, is het trieste adagium 'l'histoire se repete' eens te meer bewaarheid. (Oswald Spengler's Der Untergang des Abendlandes). The Flying Dutchman is gecreëerd vanuit de overtuiging dat deze sombere periode binnen afzienbare tijd voorgoed beëindigd zou kunnen worden en wij een betere tijd tegemoet gaan. Rood is de kleur van The Flying Dutchman en rood is de kleur van het bloed dat stroomt, maar niet vloeit.
Het stromende bloed is onzichtbaar en draagt volgens de overlevering de ziel met zich mede. De ziel die zich spiegelt in het stromen en stormen van de zee, maar ook in haar rust en kalmte. De zee draagt op haar beurt de allegorie in zich mee van de eeuwige Moeder, het ontvankelijke aspect van de Eeuwigheid en daarmee van de kracht van de expressiviteit, schepping en kunst. Niemand die The Flying Dutchman ziet kan zich onttrekken aan zijn uitwerking.
De beschouwer wordt door de weerspiegeling van het licht weerkaatst in het werk en vormt daarmee een beeld en een mening. Een positief werk met een positieve moraal: niet langer ontredderd en verminkt, maar op weg naar een betere toekomst voor ons allemaal?

Uit: Archipel van J. Slauerhoff
Verschijning
Ongegrond en kustenloos
Waren de zeeën die ik bevoer:
Vale wateren, golven noch kroos,
Die ik spooksgewijze en rusteloos
Doorkruiste zonder zeil of roer.
De hoogste wensch is vervuld
Die mijn leven heeft afgesmeekt:
Ik zwerf in scheepsgedaante.
Maar zijt gij levend of dood,
Gezonken of aangespoeld?
Mijn vrees is u ergens aan te
Varen, misvormd en verweekt.
Tot op 't gebeente ontbloot.
Dan moet ik weer vergaan;
En 't schip, mij toegedaan,
Ontzinkt.
Naar leegten voortgewenkt,
Verliest mijn geest zich aan
Stormen naar voortbestaan,
Ontredderd en verminkt.


Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin