VISIOENEN

Voorwoord

In 'Te Elfder Ure' heb ik een zeer gedurfde en vergaande visie uiteengezet over mens, wereld, kosmos en bedoelingen Gods aan de hand van de Bijbel en de woorden van Paulus. In de zekerheid dat veel theologen en gelovigen geen boodschap aan dit geschrift hebben en het voorliggend werk eveneens zullen afwijzen, wil ik toch het volgende benadrukken.

Volgens de Joodse idee is de wereld gebaseerd op: schepping - openbaring -verlossing. De woorden van Paulus - te
herkennen na jarenlange studie van concordant materiaal en vertalingen van A.E. Knoch - volgen deze visie.  Allereerst komt de schepping met al haar vragen en onoplosbare problemen; daarna krijgt men de openbaring die leidt tot verlossing. In mijn besproken werken wordt gepoogd enige vergelijkingen en overeenkomsten te vinden tussen het Christelijke denken, esoterie en andere filosofieën en religies. Centraal blijft echter de uitspraak staan uit Genesis 12 vers 3; herhaald door Paulus dat alleen zijn boodschap de ware boodschap is en de rest valt onder de vloek. Men kan zeggen dat ik mijn wapen tegen mijzelf richt en aan de waarschuwingen van Genesis en Paulus ben voorbijgegaan. Het zij zo: men denke wat men denke wil. Deze werken zijn het resultaat van een leven studeren, bidden en ontvangen van openbaringen.

Ik onderstreep nogmaals dat ik derhalve geen enkele 'verwijzende koppeling' maak naar welk gedachtegoed ook en
in geen enkel opzicht de bedoeling heb om in de buurt van de benaming van esoterisch Christendom te komen. De reden hiervoor is duidelijk en aangegeven. Wij zijn mensen en mensen hebben tal van overeenkomsten in beleving, leven, werken en denken. Het zou dwaas zijn dit te ontkennen en het is des te interessanter om - waar mogelijk - vergelijkingen te maken.

De meest in het oog springende uitspraken uit 'Te Elfder Ure' zet ik in dit begin schuingedrukt onder elkaar, voorzien van niet-cursief gedrukt commentaar. De meest revolutionaire uitspraken worden dan nog eens aangevuld met een nieuwe, laatste opmerking. Daarna gaat dit geschrift verder in de vorm van een soort dagboek.  De reden hiervoor, is het feit dat ik enige dagen lang geprest werd door visies en gedachten, die ik meende te moeten opschrijven; hoe cryptisch ze ook waren.

 De Joodse filosoof Schalom Ben-Chorin in 'De Verkiezing van Israël'(Ten Haave/Baarn): 'De profeet Jeremia beschrijft (31:31-34) de situatie van een nieuw verbond met Israël dat echter verder reikt dan Israël zelf, zoals blijkt uit parallel-teksten bij Jesaja en Habakuk: 'Zie de dagen komen, luidt het woord des Heren, dat Ik met het huis van Israël en het huis van Juda, een nieuw verbond sluiten zal. Niet zoals het verbond, dat Ik met hun vaderen gesloten heb ten dage dat Ik hen bij de hand nam, om hen uit het land Egypte te leiden: mijn verbond, dat zij verbroken hebben, hoewel Ik Heer over hen ben, luidt het woord des Heren. Maar dit is het verbond, dat Ik met het huis van Israël sluiten zal na deze dagen, luidt het woord des Heren: Ik zal mijn wet in hun binnenste leggen en die in hun hart schrijven. Ik zal hun tot een God zijn en zij zullen Mij tot een volk zijn. Dan zullen zij niet meer een ieder zijn naasten en een ieder zijn broeder leren: Kent de Here, want zij allen zullen Mij kennen, van de kleinste tot de grootste onder hen, luidt het woord des Heren, want Ik zal hun ongerechtigheid vergeten en hun zonde niet meer gedenken. Men kan hier- zo gaat Ben-Chorin verder- van een vernieuwing of voleinding van de verkiezing van Israël spreken. Het oude verbond wordt vervangen, gecompleteerd en overtroffen door dit nieuwe verbond. Het Christendom heeft dit nieuwe verbond ( het Nieuwe Testament) op zich van toepassing verklaard, wat echter niet overeenkomstig de oorspronkelijke intentie van Jeremia is. Zoals gezegd kan deze Jeremia-passage over het nieuwe verbond worden aangevuld met Jesaja 11:9: 'Men zal geen kwaad doen noch verderf stichten op gans mijn heilige berg, want de aarde zal vol zijn van kennis des Heren, zoals de wateren de bodem der zee bedekken'.

In het Hebreeuws staat in beide passages, dus zowel bij Jesaja als bij Habakuk, het woord 'eretz' (ha-eretz) dat zowel 'land' als 'aarde' kan betekenen, uit het zinsverband blijkt echter dat bij Jesaja primair het land Israël, maar bij Habakuk de hele aarde is bedoeld. De laatstgenoemde passage geeft, uitgaande van de zinloosheid van de op dwang en geweld gebaseerde heerschappij van de volken, blijk van een universele zienswijze en postuleert daarmee het einde van de godsdiensten en als gevolg daarvan ook van de eigen opdracht van Israël. Wanneer de hele aarde vol zal zijn van de kennis des Heren, zoals de wateren de bodem der zee bedekken, is het overbodig dat het volk der verkiezing nog langer getuige van God is en dus nog langer zijn specifieke opdracht vervult. 

De apostel Paulus nam, deze gedachte, als leerling van rabbi Gamaliël over in zijn christologie en schrijft in I Korintiërs 15, 28: 'Wanneer alles Hem onderworpen is, zal ook de Zoon zelf Zich aan Hem onderwerpen, die Hem alles onderworpen heeft, opdat God zij alles in allen. Deze gedachte van Ben-Chorin is revolutionair en door de geest ingegeven. Het laat namelijk zien dat er vanuit het Goddelijk principe bekeken, een afgerond plan is dat in de geschiedenis, dus binnen ruimte en tijd wordt voleindigd. Ruimte-tijd is de laatste 100 jaar zeer in de belangstelling geraakt en waarschijnlijk hebben de fysici hiermee een eeuwig principe aangeboord. Laten we er eens vanuit gaan dat geestelijke wezens informatie in zijn geheel bekijken en overzien. Het gedetailleerde onderscheid maken, laten ze aan ons over. Wij hebben daarvoor de 'tools' in ruimte-tijd continuüm. Abstraheren wij het ruimte-tijd begrip uit dit gehele plan, dan blijft enkel de heelheid over. Het Jodendom en Christendom dat volgens plan en naar openbaring aan de profeten, verenigd is in zijn doel. Er is geen onderscheid meer, alles is volbracht en voltooid volgens Goddelijk plan. Deze eenheid brengt volgens de inzichten van Ben-Chorin de rest van de mensheid eveneens tot haar doel.

Red: Het is belangrijk om de mening van Ben - Chorin goed te begrijpen. Hij zegt eigenlijk met zoveel woorden dat de Jeremia- passage aangevuld met de passage uit Jesaja en met die uit Habakuk, het heil van de Joden uitgaat. Allereerst zal het land Israël vervuld worden, daarna de hele aarde. Het lag niet in de bedoeling van Jeremia zegt Ben - Chorin dat deze belofte en dit nieuwe verbond op het Christendom van toepassing werd verklaard. Hij laat dit in het midden, omdat de bedoeling niet meer in de tijd uitgedrukt kan worden, anders dan dat dit gebeurd is; namelijk door de uitspraken en inzichten van Paulus. Hoe dan ook: het heil gaat van de Joden uit en men zal op Gods heilige berg geen kwaad doen of verderf stichten vanaf dat moment. Paulus zegt als filosoof en kenner van geheime kennis dat God dan alles in al(len) zal zijn. In zoverre komen de rails op het spoor van de geloven en filosofieën weer dicht bij elkaar, wanneer er wordt gesproken over de weder vereniging van de Goddelijke Geest met zijn gehele schepping. Paulus verklaart het nieuwe verbond niet enkel van toepassing op het Christendom, hij trekt deze visie verder door en verklaart land Israël, aarde en daartoe aangewezen mensheid (Volheid en Joden/Israëlieten) tot volvoerders van de wil van God, die Zijn Geest niet beperkt zal houden tot deze planeet, maar (zie teksten van Paulus) tot de kosmos.

Paulus trekt deze redenering door en zegt dat dan God 'alles in allen' is. God heeft zich in het begin uitgestort en al de Goddelijke energie keert tegen het einde weer bij hem terug, beladen met de ervaring van een wereldtijd. Het verwijt dat deze visie schamper 'al verzoening' wordt genoemd door de aanhangers van menselijke Bijbeluitleg, heeft dan ook op basis van de teksten uit de profeten, geen Bijbelse grondslag.

Ondanks alle negativiteit, het moreel ondergesneeuwde gedrag van de Nederlanders, al de gruwelen van fanatici, de moorddadige politiek van een tot op het bot verrot Amerika, de terugkeer van Iwan de Verschrikkelijke in het hart van Moskou, kan ik u zeggen: er is hoop! Gedenk de heilswens van de apostel Paulus die u toespreekt: Houd goede moed... ook bij het sterven! Overdenk nog eens de implicatie van deze woorden van de profeet: Wanneer de hele aarde vol zal zijn van de kennis des Heren, zoals de wateren de bodem der zee bedekken, is het overbodig dat het volk der verkiezing nog langer getuige van God is en dus nog langer zijn specifieke opdracht vervult.

Op het moment (tijd) dat de kennis van en over God algemeen goed is geworden, is het niet meer nodig dat Joden en Christenen hun rol vervullen (ruimte). Dat betekent dat Jood en Christen een en dezelfde zullen zijn ( hoewel; met andere taken). Het spel is uitgespeeld. Dit is nu al een feit, want tijd-ruimte is relatief en deze kennis is absoluut. Het feit dat ik dit nu neerschrijf en in zijn totaliteit besef, tezamen met anderen in deze en vroeger tijden, is al genoeg om er honderd procent zeker van te zijn dat deze glorietijd gaat aanbreken, hoezeer verwarde zielen ook hun best zullen doen om het te verhinderen.

Verheugt u! Strekt de bevende knieën en heft uw hoofd omhoog,  want uw redding genaakt! De profeten spreken over de hele aarde die vol zal zijn van de kennis des Heren, zoals de wateren de bodem der zee bedekken. Het is dan overbodig dat het volk der verkiezing nog langer getuige is van God en nog langer zijn specifieke taak vervult. De apostel Paulus nam als leerling van rabbi Gamaliël over... de Zoon Zelf zal Zich aan Hem onderwerpen, die Hem alles onderworpen heeft, opdat God zij alles in al(len).

Wanneer zal dan de kennis des Heren opulent aanwezig zijn op aarde? Nou, zoals het duidelijk is dat de wateren der zee de bodem bedekken. De zee staat voor de volkeren der aarde, dus zodra de mensheid eveneens opulent aanwezig is. Kijk nu maar naar het bevolkingsaantal. Er zijn nog nooit bij weten van de mens zoveel mensen op aarde geweest. De kennis des Heren is dus dichtbij! Hoewel, voor mensenjaren kan de 5de aion nog veraf zijn.

Red: Ben-Chorin geeft al een voorproefje van het magische werk dat een goed gestuurd gebruik van het verstand kan bewerkstelligen. De uitspraken in de Bijbel zijn vaak gelaagd. Veel kennis is gehuld in een betekenis die al naar gelang het bewustzijn van de lezer of mensheid slechts gedeeltelijk of beperkt begrepen kan worden, tot het moment dat er meer van de gelaagdheid openbaar kan worden gemaakt. De betekenis van Gods woorden kan altijd getoetst worden, vermits begrepen in de juiste context. De samenhang van het begrip en de tijd waarin deze facetten gekend worden is cruciaal. Wij zijn nu in staat om afstand te nemen van de gebeurtenissen die plaatsvinden in ruimte en tijd. We kunnen meer en beter abstract denken en zo de bedoelingen van God, Die buiten tijd kan bestaan, beter in het oog te vatten.

Ben-Chorin zegt dus dat de uitspraken van de profeten hier op neer komen, dat ongeacht de werking en tegenwerkingen van mens en andere wezens, het plan Gods volvoerd wordt. Wij kunnen dat nu begrijpen door teksten in een ander licht te beschouwen. Het plan Gods ter verwerkelijking van Zijn idee met mens en kosmos gaat door en wordt volbracht, zeker van het begin dat het gedacht en bedacht werd tot het einde van zijn volvoering. Denk in beelden, zie in beelden en abstraheer uitspraken die in historisch verband gedaan zijn en indien je dat goed doet, krijg je de antwoorden voor de glorieuze toekomst!

Jodendom en Christendom zijn bij het voortdurend stralen van de zon van Christus Jezus niet meer nodig. Dit alles moet geschieden in ruimte-tijd. Wij echter kunnen dit begrip vanwege ons verstand en de openbaring daarin gegeven, abstraheren en ervan uitgaan dat het op de lijn van ruimte en tijd reeds geschied is/geschieden zal. Dit is een heel belangrijke conclusie bij de verregaande openbaringen aan het einde van de derde aioon, overgang naar de vierde aioon. Paulus mocht van zijn openbaringen die hij had ontvangen erg weinig meedelen. Deze tijd loopt tegen haar einde aan, dus nu wordt het meer en meer openbaar, wat Paulus te weten kwam.

Jood en Christen zijn niet langer getekend door de gebeurtenissen van het ruimte-tijd continuüm en zijn dan als zodanig niet langer nodig. Let hier eens goed op: er staat nergens dat de Jood zijn doel voorbij schiet. Er staat duidelijk in verweven te lezen dat de Jood van het begin af aan zijn/haar rol vervult in deze. Jood en Christen zijn buiten ruimte-tijd dan niet meer onderling onderscheidbaar en gaan dus ook in elkaar over! Paulus zegt hierover in Efeze 2 vanaf vers 11: dat de gelovigen vervreemd waren van het burgerschap Israëls en vreemdelingen van de verbonden der belofte, geen hoop hebbende, en zonder God in de wereld. Maar nu in Christus Jezus nabij door Zijn bloed. Vers 14: 'Want Hij is onze vrede,, Die deze beide één gemaakt heeft, en den middelmuur des afscheidsels gebroken hebbende,'.

Red: De Jood heeft zijn taak vervuld, ongeacht wat later gebeurde of gebeuren zal.  De Jood mag Messiasgelovige
zijn, hij is nog geen Christen en daarin schiet hij totaal niet tekort. Hij is wat hij moet zijn in zijn wezen en vervult zijn kostbare taak. Later komt God tot Zijn doel in de afwikkeling van Zijn Plan.  Enkeling volk en land; in weerwil van wat de huidige politiek van Israël ook mag doen of nalaten: de Jood voldoet . Zionisme en haar verderfelijke gevolgen binnen de invloedssfeer van de Anglo-Amerikaanse machtselite ten spijt!  Het plan Gods wordt in tijd en ruimte verder uitgevoerd; daarin spelen Joden een cruciale rol. Uiteindelijk komen dan ook de Joden tot hun doel. Dmv. abstractie kunnen we de grote betekenis van dit volk naar de wens van God helemaal begrijpen. Niet alleen als mensen met een zeer uitgebalanceerd DNA en genoom: hoeveel grote medici, kunstenaars, zakenlui, doeners en denkers heeft het Jodendom ons al niet geleverd. Naast de allergrootste filosofen eveneens de grootste zangers en musici en ga zo maar door.(zie verhandeling over operajournalist Leo Riemens verderop.) Door de eeuwen heen hebben zij voor een groot gedeelte de weg bereid als het gaat om mededogen, geneeskunde, kunsten en zakelijk inzicht. Waarlijk een volk Gods!

Indien Jood en Christen in de ogen van God buiten tijd-ruimte reeds gezien worden alsof zij hun taak al vervuld hebben, dan is dit voor de verlichte en zoekende geest ook tijdens dit leven te ervaren, aangezien door veel gebed en openbaring de geest een andere sfeer-dimensie betreedt. Wanneer de Jood en Christen door God buiten ruimte-tijd als eenheid erkend worden, dan komt dat overeen met de uitspraak in de Bijbel: 'Ik heb u van den beginne al gekend.' Hij die een is met Zijn Zoon heeft ons gekend en als zodanig erkend. (Rom. 11 vers 2)

God heeft ons allen voor de grondlegging der tijden gekend. Dan heeft hij ook degenen gekend die als Jood en heiden in de wereld kwamen. Wij hebben gejuicht bij de schepping en de bedoeling onderschreven. Dus zijn het hele lied van Mozes en al de profetieën van de profeten een uitweiding van deze gebeurtenis en instemming der zielen. God geeft de Joden een keuze: kies het leven of kies de dood. Hij adviseert hen voor het leven te kiezen. Welke keuze zij ook maken: voor leven of voor dood; God en de Joden komen uiteindelijk tot de vervulling van het plan Gods.

Dit heeft voor Jood en niet-Jood een groot gevolg: de ziel is en blijft puur en volledig zoals zij voor de grondlegging der wereld geschapen is. Schepping en gebeurtenissen zijn slechts stimuli die de ziel prikkelen om tot actie over te gaan en om er tenslotte achter te komen, dat zij door deze stimuli tot niets anders aangezet kan worden dan tot de erkenning van één ding: zij is puur van Goddelijke oorsprong, één in haar wezen en onaantastbaar. De ziel kan gedurende de hele gang door werelden en schepping niet veranderd worden. Zij kan zich slechts herinneren wie zij is, en hoe Goddelijk haar wezen.

Heeft een mens de beproevingen echter doorstaan, dan zal hij de kroon ontvangen, omdat hij de Here liefheeft. Zo heeft Israël na eerst gezondigd te hebben, de smaad ondergaan om beroofd te worden van haar kroon, land en alle goeds. Daarentegen hebben in ieder geval tot nu toe de andere 2 stammen van Juda een gedeelte van het Beloofde Land beërfd. De in het vlees verkerende afstammelingen van de 10 stammen Israëls zullen (de alija is in alle hevigheid reeds tientallen jaren bezig, sedert de oprichting van de staat Israël.) in het Heilige Land terugkeren.

De volheid der heidenen, die niets anders is dan het gehele huis Israëls, krijgt een andere taak toebedeeld. (Uitgezonderd de in het vlees levende Israëlieten, die het Beloofde Land beërven). Zij is namelijk dat zaad van Abraham, dat talrijk zal zijn als de sterren aan de hemel.  Zij behoort in ieder geval tot het Lichaam van Christus. De gelovigen - in weerwil van hun status en gebrek aan kennis - behoren tot het sterrenzaad van Abraham. Abraham is eveneens hun (geestelijke) vader.

De lezer die goed opgelet heeft, kan nu een schijnbare tegenspraak in het hele betoog vinden. Schrijver beweert dat Israël de gelovigen zijn en we mochten net niets van de beloften van het Jodendom en Israël vergeestelijken? Helemaal gelijk.  We vergeestelijken niets van de beloften die aan de 12 stammen gedaan zijn in het vlees. Wij zijn echter uit geloof in Christus Jezus gerechtvaardigd en hebben deel aan het nieuwe verbond zoals een wilde rank op de edele stam wordt geënt.

De vergelijking van de edele stam en de wilde rank kan een overdrachtelijke betekenis hebben in die zin, dat het huis Israël in de nieuwe vorm van de uiteindelijke volheid der heidenen - een getal alleen bij God bekend - wederom - weliswaar - verwilderd - op de edele stam is geënt. De beloften van het nieuwe verbond zijn welzeker helemaal voor de Joden en het hele huis Israël, dat in het vlees leven zal.(Jesaja 62 vers 3) De rest krijgt uit het geloof een onvoorstelbare positie. De stammen Israëls zijn in de volken opgegaan waar ze naartoe zijn getrokken. Ze hebben geloof behouden door vele levens heen.

Ezechiël 37 vers 11 en verder: 'Toen zeide Hij tot mij: Mensenkind! Deze beenderen zijn het ganse huis Israëls; ziet, zij zeggen: Onze beenderen zijn verdord, en onze verwachting is verloren, wij zijn afgesneden. (afgesneden van de edele stam en wederom later geënt?)

Deze verzen kunnen op twee manieren worden uitgelegd, hoewel wij weten dat wij niets mogen vergeestelijken wat niet vergeestelijkt mag worden: de verzen hebben betrekking op het huis Israël, dat terug zal keren naar het Beloofde Land en op het geestelijke Israël dat de belofte der sterren heeft ontvangen. Wat zegt Paulus over de gelovigen uit de heidenvolken? Efeze 2 vers 11 en verder ' Daarom gedenkt, dat gij, die eertijds heidenen waart in het vlees, en die voorhuid genaamd werdt van degenen, die genaamd zijn besnijdenis in het vlees, die met handen geschiedt; Dat gij in dien tijd waart zonder Christus, vervreemd van het burgerschap Israëls, en vreemdelingen van de verbonden der belofte, geen hoop hebbende, en zonder God in de wereld.... Wat zegt Israël in Ezechiël 37 vers 11 en verder? ...'onze verwachting is verloren, wij zijn afgesneden'...

Red: Afgesneden van de edele olijf en later weer in getransformeerde toestand geënt. Deze transformatie is
niet de laatste. De volheid beërft in opdracht de taak van de sterren en de herinrichting van de kosmos volgens de eeuwige wil en wet van de Allerhoogste!

Vervreemd van het burgerschap Israëls, waren de gelovigen, omdat zij waren afgesneden van het huis Israëls, dat zij vroeger bevolkten. Zij zwierven over de aarde als vreemdelingen van de verbonden der belofte en kwamen tenslotte tot het geloof in Christus Jezus. De volheid der heidenen is de volheid van de verloren stammen Israëls, samengekomen in het getal der gelovigen, en zij- de gelovigen- komen met de Joden en de in het vlees levende Israëlieten, samen weer tot de vervulling van het plan Gods en krijgt de belofte der sterren...Joden en in het vlees levende Israëlieten beërven de aarde...Van afgesneden tot 'huisgenoten Gods'....door Christus Jezus... Red: De Joden en Israëlieten - levend in het vlees -  gelijk koningen zullen zij de aarde besturen. Jodenhaters maakt uw borst maar nat! Het is de duisternis en haar trawanten niet gelukt dit volk van de aarde te vegen. Gruwelijke oorlogen hebben dan ook hun tol geeist. Men spreekt van 6 miljoen Joden, 50 tot 80 miljoen andere slachtoffers en 80 miljoen dieren.  Laten we hierbij niet vergeten hoeveel bloed de Zionisten bij de oprichting van de staat Israël vlak na en vóór de Tweede Wereldoorlog hebben vergoten: van Joden en niet-Joden!

De belofte der sterren is het meest geheime deel van de boodschap van Paulus, hoewel het toch al hier en daar bekend was.

Vers 12 van Ezechiël 37 heeft betrekking op dit geestelijke deel Israël en op de stammen Israëls in het vlees...: 'Daarom, profeteer en zeg tot hen: Zo zegt de Here Heere: Ziet, Ik zal uw graven openen! En zal u lieden uit uw graven doen opkomen, o Mijn volk en ik zal u brengen in het land Israëls.' ... Enerzijds het verschil dat het hier gedeeltelijk een beeldspraak betreft, inhoudende een letterlijke belofte in de fysieke wereld: de stammen Israëls worden bewust van hun oorsprong; ontwaken na duizenden jaren uit hun geestelijke lethargie en keren terug naar het Beloofde Land; anderzijds trekt de Heer het volk Gods uit de graven op en ( bekleedt de ziel in sheol met vlees en Geest. Ezechiël 37 vers 5 en 6 schijnen hierop te wijzen), verlicht hun geest na eeuwen van onwetendheid, met de belofte der sterren.... Van Dood naar Leven. Red: Wanneer u Ezechiël 37 vers 5 en 6 leest, houdt dan de verklaring van Knoch en Gesch in het achterhoofd (Te Elfder Ure)

Zo zien we dus een lijn lopen van: Jeremia 31: 31-34, Jesaja 11:9, Habakuk 2:14, Ezechiël 37: 11-12, Efeze 2:11, Efeze 3:10, Kol. 1:16 en vv., I Kor.6 2-3, en Rom.11:24-26, tot in de oneindigheid van de kosmos en maakt duidelijk scheiding tussen Joden, Israëlieten, gelovigen enerzijds en de rest van de mensheid anderzijds. Het aantal dat tot de uitvoerders van het plan Gods behoort is bij Hem bekend.  Het is een afgerond getal. Evangelisatie is in deze optie tijdverspilling.  De resterende mensheid wordt hierin gezegend. Want wat zegt Paulus in Rom.11 vers 25 en 26? '... dat de verharding voor een deel over Israël gekomen is, totdat de volheid der heidenen zal ingegaan zijn. En alzo zal geheel Israël zalig worden...

De volheid der heidenen wordt hier wel heel direct aan de zaligwording van Israël gekoppeld! Israël dat eerst verhardde wordt nu zalig in de volheid der heidenen! Moet het nog duidelijker? 'De Verlosser zal uit Sion komen en zal de goddeloosheden afwenden van Jakob!'....

Jezus Christus zei toch: 'Ik heb u gezegd , gij zijt goden, nochtans zult gij sterven als mensen...Dergelijke enorme veranderingen zetten natuurlijk kwaad bloed bij de duistere krachten. Zoals Paulus zegt worden we van sterfelijk in onsterfelijk veranderd, als door vuur heen! Efeze 3 vers 10: 'Opdat nu, door de Gemeente, bekend gemaakt worde aan de overheden en de machten in de hemel de veelvuldige wijsheid Gods....'

Blijkbaar weten de overheden en machten in de hemel (die de wil Gods doen), nog niet zoveel over de veelkleurige wijsheid Gods. De gemeente moet nu als het Lichaam van Christus deze veelkleurigheid Gods mededelen aan al
de Engelgoden die er zijn... (zie Te Elfder ure voor nadere uitleg) bewakers van de planeten... Zij heeft als taak om de hele kosmos af te reizen en dit enige evangelie overal te verkondigen.... Een andere visie die hieruit volgt is dat de leden van het Lichaam van Christus dezelfde positie krijgen als de Engelengoden die de planeten bewaken. M.a.w: u wordt een planeet! Plato wist dit al! Paulus zegt verder dat wij zullen veranderen in hemelse lichamen. Hemelingen zegt men dan, maar wat het inhoudt, dat antwoord blijft men schuldig. Geen hemelse lichamen, maar hemellichamen! I Kor 6 vers 2 en 3 : 'Weet gij niet, dat de heiligen de wereld oordelen zullen? En indien door u de wereld geoordeeld wordt, zijt gij onwaardig de minste rechtszaken? Weet gij niet, dat wij de engelen oordelen zullen? Hoeveel te meer de zaken, die dit leven aangaan?' De heiligen in het Lichaam van Christus worden door Christus Jezus opgetrokken tot het niveau van wel heel hoge Engelengoden! Zij zullen oordelen over de wereld en over engelen. Dat betekent dat God in Christus Jezus samen met de gemeente de hele kosmos herinrichten wil. Zo belangrijk bent u!

Weet u wat een van de laatste woorden van Jezus Christus is aan het kruis? Ja, zegt iedereen en praat dan de vertaling na: 'Vader, vader, waarom hebt u mij verlaten?

Nou, dat staat er niet! Er staat: Vader, vader, waartoe (tot welk een doel,) hebt u mij verlaten?

De Heer verklaart op dit moment Zijn Goddelijke Offer niet alleen tot wereldnieuws en redding van de wereld met haar bewoners en schepping. Neen, Hij laat zien dat dit offer een verzoening was van God met de wereld en haar
bewoners, die Hij samen met Zijn Zoon wil gebruiken voor de redding en herinrichting van de hele kosmos!

De Blijde Boodschap is niet alleen een boodschap voor Joden en Christenen en de rest van de mensheid en redding der schepping... het is een Boodschap die de hele kosmos in rep en roer brengt... een boodschap die het
heelal zal doortrillen...

Daarom zijn we zo interessant voor Engelengoden en de duisternis! Waar ligt die aarde? In een zonnestelsel ergens in de uithoek van de kosmos geslingerd. Waarschijnlijk niet uit boosheid, maar om haar, het Juweel en de Oogappel Gods te beschermen. Hoe moet je die vlek vinden in de eindeloze uitgestrektheid van Gods schepping? Best moeilijk......

Red: In de eerste verzen van Genesis staat dat God de aarde 'kataboule' (gr) van zich af wierp. We bevinden ons aan de rand van de kosmos in een uitlopende arm van de melkweg. Niet uit woede, maar uit voorzorg zodat niet iedereen deze belangrijke planeet zou kunnen bezoeken en vinden.. We zijn helaas gevonden door maar al te veel bezoekers die we beter hadden kunnen ontlopen...Uit het voorafgaande kunt u opmaken dat God van begin af aan (vanaf het begin van Genesis) een plan had met de aarde en een deel van haar bevolking. Door bemiddeling van Zijn Hoogstgeschapene die in het vlees kwam en heenging als de Christus Jezus, is een verzoening te weeg gebracht die tweeledig was. Allereerst God richting mens en vice versa. Hij plaatste de aarde op een verlaten plek en stond toe dat een bepaalde groep zielen incarneerde als Jood, Israëliet en de Volheid. Zij zijn het die waarschijnlijk gehoor hebben gegeven aan de roep om de aarde te verbeteren met haar bevolking en al wat er leeft. De aarde als voorbeeld voor de hele kosmos. De gemeente als het lichaam van Christus gelijk verhoogde Engelengoden met als opdracht mede te werken aan de herinrichting van aarde en het heelal. Hieruit volgt dat God een schepping heeft 'gedacht' die aan bepaalde wetten diende te gehoorzamen maar verder vrij in ontwikkeling. Deze vrijheid is door myriaden zielen te letterlijk genomen en Hij ging uit van een nieuwe inrichting volgens Zijn Plan. Vrijheid staat voorop in de kosmos. Vrijheid die aangestuurd wordt. Deze aansturing en perfecte voleinding is het enorme Doel waarover de Heiland sprak aan het kruis. Het is volbracht en het Plan Gods is in volle ontwikkeling.

'De hele schepping is alleen maar bedoeld en gewild, zodat God zich kan uitdrukken', luidt de conclusie. Wij zijn
een uitdrukking Gods; enigszins volgens Zijn beeld en gelijkenis, zoals Hij zich dat wenste. De mens bestaat dus niet naar het beeld dat hij van zichzelf heeft. Het individu is een enkeling binnen een samenlevingsverband van andere enkelingen en binnen een wereld; zolang als het herkenningsproces van God in het menselijk geheel en het onderdeel duurt. Dit is eerder een proces van eliminatie, dan van groei. Uiteindelijk kijkt God weer naar Zichzelf. De drang of behoefte om Zichzelf uit te drukken en te ervaren, duidt op de behoefte naar een leerproces vanuit eenzaamheid. Descartes wees al op de beslotenheid van de zichzelf kennende eenheid en had hiervoor een welwillende God nodig, die waarschijnlijk ook binnen zichzelf besloten is.

1 Kor.2 vs.11 bevestigt de eenzame ontdekking die Descartes ooit deed: "Wie toch onder de mensen weet, wat in een mens is, dan des mensen eigen geest, die in hem is?" Vs 10 en 11 vertellen ons: 'Want de Geest doorzoekt alle dingen, zelfs de diepten Gods... Zo weet ook niemand, wat in God is, dan de Geest Gods'. Hierbuiten is geen redenatie of beleving mogelijk. Ik ben mij ervan bewust dat het menselijk brein tekort schiet om deze materie te doordringen. Ik loop het risico dat mijn verstand rondjes draait om zijn eigen redenering; hoewel mijn intuïtie zegt dat ik in de goede richting wijs. HPB beweert dat we niet moeten trappen in de val van het denken en verloren moeten lopen in een doolhof van de logica. Het dilemma van  'de kip en het ei', is volgens haar niet van toepassing op de Bovenwereld. Goden verwekken immers zichzelf.

Red: lees eens het oeuvre van Oswald Spengler: Untergang des Abendlandes. Hij legt hierin uit hoe de mensheid verdwaald is geraakt in het positivistisch-mechanisch denken gebaseerd op de empirie van de bestudering van de fysica. Een handwerk en methode die in onderhavig geval uiterst nuttig was, maar helaas de verdere beleving van de menselijke wereld en de wereld an sich totaal heeft vergiftigd.

HPB vertelt ons dat elk universum meer dan honderden miljarden jaren duurt; een eeuwigheid voor een mens. Zijn deze universa eindig? ; de ontwikkeling kan net zo goed altijddurend zijn. Het is de vraag of de tot zichzelf ingekeerde universa ooit weer terugkeren in de schoot van de eerste Verwekker; of is deze denkwijze hier niet van toepassing ? Tegen dit hele geschrift kan natuurlijk vanuit elke optie bezwaar gemaakt worden, maar de grondgedachte is aangestuurd door de brieven van Paulus en de uitleg van gedreven linguïsten en de vraag is, of zij ook maar iets zouden willen onderschrijven van hetgeen hier vermeld staat. In het begin heb ik gezegd, dat een onderzoeker de brieven en uitleg van Paulus voor lief moet nemen en dan stapsgewijs dient te ondervinden hoe de teksten uitgelegd kunnen worden. De Geest zal de openbaring geven! Daarmee is elke kritiek aangaande 'dooranalysering' van de tafel geveegd. De idee die hier aan dit werk ten grondslag ligt, is doorgegeven en een oplettend lezer ziet de lijn lopen van de opmerking van Ben Chorin tot de gelijkstelling van de Christenen aan de verloren stammen Israëls, reikend vanuit sheol naar de sterren en levend in het vlees met deze belofte voor de Gouden Toekomst. Vanuit de Dood naar het Leven.

Zo zien we dus een lijn lopen van: Jeremia 31: 31-34, Jesaja 11:9, Habakuk 2:14, Ezechiël 37: 11-12, Efeze 2:11, Efeze 3:10, Kol. 1:16 en vv., I Kor.6 2-3, en Rom.11:24-26.

We gaan deze teksten een voor een naast elkaar zetten:
(Statenvertaling)

Jeremia 31: 31-34: Ziet, de dagen komen, spreekt de Heere, dat Ik met het huis van Israël en met het huis van Juda een nieuw verbond zal maken; Niet naar het verbond, dat Ik met hun vaderen gemaakt heb, ten dage als Ik hun hand aangreep, om hen uit Egyptenland uit te voeren, welk Mijn verbond zij vernietigd hebben, hoewel Ik hen getrouwd had, spreekt de Heere; Maar dit is het verbond, dat Ik na die dagen met het huis van Israël maken zal, spreekt de Heere: Ik zal Mijn wet in hun binnenste geven en zal die in hun hart schrijven; en Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn. En zij zullen niet meer, een iegelijk zijn naaste, en een iegelijk zijn broeder, leren zeggende: kent den Heere! want zij zullen Mij allen kennen, van hun kleinste af tot hun grootste toe, spreekt de Heere; want Ik zal hun ongerechtigheid vergeven, en hunner zonden niet meer gedenken.

Jesaja 11:9: Men zal nergens leed doen noch verderven op den gansen berg Mijner heiligheid; want de aarde zal vol van kennis des Heeren zijn, gelijk de wateren den bodem der zee bedekken.

Habakuk 2:14:Want de aarde zal vervuld worden, dat zij de heerlijkheid des HEEREN bekennen, gelijk de wateren den bodem der zee bedekken.

Ezechiël 37: 11-12: Toen zeide Hij tot mij: Menskind! deze beenderen zijn het ganse huis Israëls: ziet, zij zeggen: Onze beenderen zijn verdord, en onze verwachting is verloren, wij zijn afgesneden. Daarom, profeteer en zeg tot hen: Zo zegt de Heere HEERE: Ziet, Ik zal uw graven openen! en zal ulieden uit uw graven doen opkomen, o Mijn volk! en Ik zal u brengen in het land Israëls. (Vers 13 bevestigt deze visie nog eens net zoals vers 5 en 6). Vers 13: En gij zult weten, dat ik de HEERE ben, als ik uw graven zal hebben geopend, en als ik u uit uw graven zal hebben doen opkomen o, Mijn volk. Vers 5 en 6: Alzo zegt de Heere HEERE tot deze beenderen! hoort des HEEREN woord. Alzo zegt de Heere HEERE tot deze beenderen: Ziet, Ik zal den geest in u brengen, en gij zult levend worden. En Ik zal zenuwen op u leggen en vlees op u doen opkomen, en een huid, over u trekken, en den geest in u geven, en gij zult levend worden: en gij zult weten, dat Ik de HEERE ben.

Red: Indachtig de kennis van A.E. Knoch en Gesch, is de ziel teruggekeerd naar sheol waar hij rust en tot deze zielen spreekt God en wekt ze weer op door de woorden van de profeet. Ze worden bekleed met geest, zenuwen, vlees en huid en zij zullen weten dat Hij de HEERE is. Teruggebracht uit sheol en met leven bekleed staan de Israëlieten op en vervullen hun verdere rol als getuigen Gods. Wat dit betekent weet nu iedereen die kan lezen!

Efeze 2:11 en verder tot vers 15: Daarom gedenkt, dat gij, die eertijds heidenen waart in het vlees, en die voorhuid genaamd werdt van degenen, die genaamd zijn besnijdenis in het vlees, die met hand geschiedt; Dat gij in dien tijd waart zonder Christus, vervreemd van het burgerschap Israëls, en vreemdelingen van de verbonden der belofte, geen hoop hebbende, en zonder God in de wereld. Maar nu in Christus Jezus, zijt gij, die eertijds verre waart, nabij geworden door het bloed van Christus. Want Hij is onze vrede, Die deze beiden één gemaakt heeft, en den middelmuur des afscheidsels gebroken hebbende,

Red: De verdere verzen geven aan hoe dat gegaan is: (vers 15 t/m 20:) Heeft Hij de vijandschap in Zijn vlees te niet gemaakt, namelijk de wet der geboden in inzettingen bestaande; opdat Hij die twee in Zichzelven tot een nieuwen mens zou scheppen, vrede makende: En opdat Hij die beiden met God in één lichaam zou verzoenen door het kruis, de vijandschap aan hetzelve gedood hebbende. En komende, heeft Hij door het Evangelie vrede verkondigd u, die verre waart, en dien, die nabij waren. Want door Hem hebben wij beiden den toegang door één Geest tot den Vader. Zo zijt gij dan niet meer vreemdelingen en bijwoners, maar medeburgers der heiligen en huisgenoten Gods; Gebouwd op het fondament der apostelen en profeten, waarvan Jezus Christus is de uiterste Hoeksteen;

Efeze 3:10: Opdat nu, door de Gemeente, bekend gemaakt worde, aan de overheden en de machten in
den hemel de veelvuldige wijsheid Gods.

Kol. 1-16 en vv.: Want door Hem zijn alle dingen geschapen, die in de hemelen en die op de aarde zijn, die zienlijk en die onzienlijk zijn, hetzij tronen, hetzij heerschappijen, hetzij overheden, hetzij machten; alle dingen zijn door Hem en tot Hem. En Hij is het Hoofd des lichaams namelijk der Gemeente, Hij, Die het Begin is de Eerstgeborenen uit de doden, opdat Hij in allen de Eerste zou zijn. Want het is des Vaders welbehagen geweest dat in Hem al de volheid wonen zou; En dat Hij, door Hem vrede gemaakt hebbende door het bloed Zijns kruises, door Hem, zeg ik, alle dingen verzoenen zou tot Zichzelven, hetzij de dingen, die op de aarde, hetzij de dingen die in de hemelen zijn.

Red: Het was de wil van de Vader dat de volheid wonen zou in Zijn Eerstgeborene de Christus Jezus die vrede gemaakt heeft door Zijn offer en de vijandschap te niet gemaakt heeft door verzoening in één lichaam aan het kruis. Alles en allen zijn en is verzoend door Christus Jezus zowel wat in de hemelen (kosmos) als wat op aarde is.

Zo kan de herinrichting van land Israël, aarde en heelal volgens de richtlijnen Gods vorm gegeven worden door de
leden van het Lichaam van Christus, zijnde de Gemeente.

I Kor.6:2-3: Weet gij niet, dat de heiligen de wereld oordelen zullen? En indien door u de wereld geoordeeld wordt, zijt gij onwaardig de minste gerechtzaken? Weet gij niet, dat wij de engelen oordelen zullen? Hoeveel te meer de zaken, die dit leven aangaan?

Rom.11: 24-26: Want indien gij afgehouwen zijt uit den olijfboom, die van nature wild was, en tegen nature in den goeden olijfboom ingeënt; hoeveel te meer zullen deze, die natuurlijke takken zijn, in hun eigen olijfboom geënt worden? Want ik wil niet, broeders, dat u deze verborgenheid onbekend zij (opdat gij niet wijs zijt, bij uzelven), dat de verharding voor een deel over Israël gekomen is, totdat de volheid der heidenen zal ingegaan zijn. En alzo zal geheel Israël zalig worden; gelijk geschreven is: De Verlosser zal uit Sion komen en zal de goddeloosheden afwenden van Jakob.

Het is duidelijk dat het offer van Christus Jezus verzoening tussen God en Zijn creatie tot stand heeft gebracht via dit kosmische gebeuren op Golgotha. Het is buiten tijd en ruimte al een feit, zoals u kunt lezen in de aangehaalde woorden van Paulus. Het dient enkel nog in tijd en ruimte uitgesponnen te worden.

Nadere conclusies:

De Schepper is niet helemaal 'tevreden' geweest met de uitwerking van Zijn creatie; hoewel we moeten aantekenen dat Hij dat ergens ook weer wel was en is, aangezien Hij alleswetend is. Deze laatste opmerking wordt door aanhangers van de theorie over een zeer uitgewerkte vrije wil wel bestreden.

Voor de uitwerking van Zijn Plan om de kosmos te herinrichten heeft Hij de aarde in een uithoek van het heelal geplaatst. Dat gebeurde waarschijnlijk uit voorzorg en niet uit een of andere 'teleurstelling'.

Er is een algemene correctie nodig die de verantwoordelijken uit eigener beweging en overtuiging moeten zullen
maken. Deze verantwoordelijken waren o.a. de engelen die zich mengden met de menselijke vrouwen met alle gevolgen van dien. Tevens andere wezens, waarover veel geschreven en gesproken wordt. Wezens met voorkeuren die een negatieve invloed hadden op de aarde en de kosmos.

Zij zijn o.a. degenen - over wie Paulus spreekt - die hun vurige pijlen op ons afvuren, niet altijd wezens van vlees en bloed.

De Christus Jezus heeft als Eerstgeborene verzoening tot stand gebracht en voordat en nadat dit heeft plaatsgevonden is het Plan voorbereid en wordt in de toekomst verder uitgevoerd door het Lichaam van Christus en de in het vlees verkerende Joden en Israëlieten. De rest van de mensheid gaat mee in de zegeningen.

Er zijn myriaden werelden en myriaden bewoonde planeten.

God is alwetend en heeft deze wereld die Hij voor zeer speciale doeleinden wil gebruiken enige waardevolle eigenschappen meegegeven. Zo kennen we de polariteit, een wetmatige evenwicht- en balans-zoekende kracht die telkens als een goed afgestelde klok het uitgebalanceerde midden zoekt. Deze twee ogenschijnlijk aan elkaar tegengestelde krachten zoeken in eindeloos veel aspecten van de schepping hun 'niche'. De optimale oplossing is de verzinking van beide delen in een evenwichtige eenheid.

Zo moet ook de uitspraak van Paulus begrepen worden die zegt in Romeinen 11 vers 24-26: Want indien gij afgehouwen zijt uit den olijfboom, die van nature wild was, en tegen nature in den goeden olijfboom ingeënt; hoeveel te meer zullen deze, die natuurlijke takken zijn, in hun eigen olijfboom geënt worden? De Israëlieten opgegaan in de heidense volkeren voor het allergrootste gedeelte en daarmee als enten afgehouwen van de wilde (heidense) en verwilderde olijfboom, zijn derhalve tegen hun natuur in op de goede en edele olijfboom geënt als de Volheid en maken aanspraak op beloften Gods in de wetenschap dat de natuurlijke takken des te meer aanspraak kunnen maken op enting in hun eigen olijfboom. (Joden)

Polariteit kent een uitbreiding in de wetmatigheid van de natuur. In de hiërarchie van een natuurlijke overheersing
komt dit ook voor. De natuur zal altijd zoeken naar een evenwicht van krachten; zolang deze balans niet voor langere tijd onherstelbaar verstoord is en wordt. Er bestaat een soort van 'kettingreactie' in de wereldse en natuurlijke
wetmatigheid. Zolang de bovenvermelde verstoring niet helemaal van kracht is, zal er altijd naar een 'natuurlijk verloop 'van krachten gezocht worden.

Zijn deze krachten niet genoeg uitgebalanceerd dan kan dat specifieke leven niet lang bestaan. Dat is dan ook
de reden dat in laboratoria gevormde levensvormen alleen in de bestaande orde van de wereld hebben kunnen voorkomen en bestaan indien aan al de voorwaarden van deze 'polariteit in balans'-wet -volgens geketende reacties- werd en wordt voldaan.

De wijze waarop met deze kennis en inzichten over de totstandkoming van de schepping is omgegaan, heeft de
Schepper verdroten. De aarde is daar een goed voorbeeld van. Hij wist dat deze dagen komen zouden en heeft voorzorgsmaatregelen genomen tot in het oneindige; zodat iedere ziel tot het inzicht zal komen dat Hij de Enige Vrijheid, Wijsheid, Liefde en Reden van Bestaan is. Door Hem en in Hem. Amen.







(Zeemeermin van Marco Wit)

Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin